Gastlessen: fysiek of digitaal? - Kunstgebouw

Gastlessen: fysiek of digitaal?

Vakdocent zet grote ogen op tijdens online theater gastles

Sinds maart zijn de meeste ouders niet meer op de school van hun kinderen geweest. Prima maatregel om scholen open én veilig te houden. Maar wat doe je met gastdocenten? De ene school laat ze wel toe – met de nodige voorzorgsmaatregelen – de andere school niet.

Om alle scholen van dienst te zijn, gieten de vakdocenten van Kunstgebouw hun gastlessen ook in videovorm en kan de school zelf kiezen voor fysiek of digitaal. Bij een digitale les heeft de klas een live verbinding met de vakdocent die in korte video’s laat zien wat de bedoeling is en rechtstreeks reageert op vragen van de leerlingen en de leerkracht. Zo vindt cultuuronderwijs gewoon doorgang. Deze week vonden de eerste videogastlessen plaats van onder andere de Doe|Kunst-projecten Bak een hit!, Sporenmakers en De lege bladzijde.

En hoe zit het dan met voorstellingen? Volgens de huidige richtlijnen mogen maar 30 leerlingen in een theaterzaal. En het samenkomen van leerlingen van verschillende scholen is lang niet altijd gewenst. In nauw contact met scholen, gezelschappen en impresariaten zoeken we voor elke school een passende oplossing. Gelukkig lukt dit bijna altijd. We verplaatsen voorstellingen naar de eigen school, boeken voorstellingen bij voor kleine groepjes leerlingen óf bieden een digitaal alternatief.

Cultuuronderwijs stimuleert de brede ontwikkeling, het plezier en de verbeeldingskracht van de leerlingen. Iets waar we juist in deze bijzondere tijd behoefte aan hebben.