Zet ‘m op

Beeldende kunst in de klas, een project rondom hoeden van ontwerper Ans Wesseling

Nu met gastles!

Een hoed zet je op om je te beschermen tegen kou, zon of regen. Met een passend hoofddeksel word je herkend als brandweerman, koningin of kok. De tovenaar laat een konijn uit zijn hoge hoed springen en soms dient een omgekeerde hoed als centenbakje voor een straatmuzikant. Zet ‘m op brengt hoeden en petten van de ontwerper Ans Wesseling in de klas samen met filmpjes van twee mimespelers over alledaagse of hilarische situaties met hoeden.

In het project Zet ‘m op komen allerlei aspecten van de hoed aan bod. In de gastles kijken leerlingen samen met de vakdocent naar een hoed van Ans Wesseling volgens de methode VTS (Visual Thinking Strategies). Ze geven betekenis aan wat ze zien door erover te praten en zelf een fantasiehoed en hoedenwinkel te maken. In les 2 en 3 bouwt de leerkracht verder op dat wat in de gastles is aangereikt. De leerlingen spelen situaties met hoeden zoals de mimespelers in de filmpjes en houden een hoedenshow.

Een project met en over hoeden en het verzinnen van hoeden.

Dit project kan aansluiten bij: beeldende kunst, mode, ontwerpen, functie van kleding, rollenspel.

Het lesmateriaal wordt ongeveer drie weken voor de gastles toegezonden aan de school.
De vakdocent brengt het kunstwerk mee en neemt dit na de gastles weer mee terug. Alle informatie over dit project, zoals het rooster en online opdrachten, vindt u op dkk.kunstgebouw.nl.