Sporenmakers

  • Groep 1/2
  • Beeldende kunst

Sporen van koffiekopjes op tafel, autobanden op straat, vogelpootjes in het zand of vette vingers op de ruit. We laten allemaal sporen achter. En wist je dat je met bijna alles om je heen sporen kunt maken? In Sporenmakers ontdekken leerlingen allerhande sporen, door te speuren, maar ook door zelf afdrukken te maken. Huis-tuin-en-keukenspullen worden interessant omdat je er bijzondere figuren mee kunt stempelen. Sporen prikkelen de verbeelding: van wie zijn ze? Hoe ziet het dier eruit dat een streepjesspoor achterlaat? Wie of wat laat driehoekige sporen na?

In de gastles maken de leerlingen gezamenlijk een sporenkunstwerk. Ze experimenteren met materialen en ‘gereedschappen’ en ontdekken dat ze verrassende vormen en patronen kunnen stempelen. In het lespakket zit werkmateriaal voor les 2. Hiermee maken de leerlingen eigen ‘stempels’ en sporen. In les 3 bedenken leerlingen welk dier of wezen bij hun zelfgemaakte sporen hoort. Bij het project hoort een animatiefilmpje met een lied over sporenmakers dat de leerlingen al snel zullen meezingen.

Vanuit fantasie ontstaat een kleurige verzameling sporenmakers.

Dit project kan aansluiten bij: beeldende kunst, vormsoorten, herhaling, afdrukken maken.

Het lespakket wordt circa drie weken voor de gastles toegezonden aan de school. Het project start met een gastles. Het lespakket blijft eigendom van de school. Alle informatie over dit project, zoals het rooster en online opdrachten, vindt u op dkk.kunstgebouw.nl.