Riva Rovers schaduwspel

  • Groep 5/6
  • Theater
Afbeelding Riva Rovers

Hoe langer Riva Rover er over nadenkt, hoe minder hij het begrijpt. Wat was het geluid dat hij buiten bij zijn raam hoorde? En wat was de schaduw die hij achter het gordijn zag verschijnen? Eén ding weet hij wel, voorlopig durft hij niet terug naar zijn huisje in het bos.
In les 1 komt gastdocent Riva Rover langs en helpen de leerlingen hem ontdekken wat hem zo bang maakte. Door middel van schaduwen en geluiden reconstrueren ze het avontuur.

Om Riva Rover te helpen werken de leerlingen tijdens les 2 samen aan een nóg spannender silhouet waarmee Riva Rover de schaduw bij zijn boshuisje kan verrassen. In les 3 blijkt dat de samenwerking van de leerlingen Riva Rover heeft geïnspireerd; hij is op het rechte pad en werkt nu samen met de dieren die de spannende schaduw maakten. Ze gebruiken elkaars kwaliteiten. De leerlingen bedenken een passend eindbeeld waarmee zij Riva Rover laten zien waar zij in uitblinken.

In de ban van je schaduw.

Dit project kan aansluiten bij: theater, maatschappij, samenwerken, licht & schaduw.

De handleiding wordt ongeveer drie weken voor de gastles toegezonden aan de school. Het project start met een gastles. Daarna wordt de projectkist op school bezorgd. Iedere groep heeft de projectkist circa één week ter beschikking. Alle informatie over dit project, zoals het rooster en online opdrachten, vindt u op dkk.kunstgebouw.nl.