Lesbrief 'De vier kamers van Hofstede Esterenburg' - Kunstgebouw

Lesbrief ‘De vier kamers van Hofstede Esterenburg’

Erfgoedproject voor groep 5 en 6
Vooraanzicht van de Hofstede Vierpolders Esterenburg die centraal staat in dit erfgoedproject voor basisschoolleerlingen in Brielle - Foto: Vereniging Hendrick de Keyser
Foto: Vereniging Hendrick de Keyser

Met het Brielse erfgoedproject De vier kamers van Hofstede Esterenburg verdiepen leerlingen van groep 5 en 6 zich in het dagelijkse leven op een Hofstede aan de hand van ‘storytelling’. Ze verwerken op school hun ontdekking in een eigen opvoering van het toneelstuk.

Les 1: Vooronderzoek

In les 1 doet de klas ter voorbereiding op het locatiebezoek gezamenlijk vooronderzoek naar Hofstede Esterenburg in Vierpolders. Wat weten de leerlingen al en wat kunnen ze samen nog ontdekken? Samen verdiepen ze zich in de geschiedenis van de hofstede en maken een tijdlijn.

Les 2: Voorstelling uitwerken

Tijdens het bezoek in les 2 onderzoeken de leerlingen vier verschillende kamers in Hofstede Esterenburg. In die ruimtes leest de begeleider van het groepje een verhaal voor. Wat zou zich hier allemaal afgespeeld kunnen hebben? Na het bezoek wordt dit verhaal verder uitgewerkt in een voorstelling. Daarbij letten de leerlingen op personages, attributen en geluiden.

Les 3: Showtime!

In les 3 voegen de leerlingen hun verhalen samen en is het showtime: het toneelstuk wordt opgevoerd!

Ga direct naar de lesbrief ‘De vier kamers van Hofstede Esterenburg’

Dit project is door Kunstgebouw ontwikkeld in opdracht van CCPO, Culturele Commissie Primair Onderwijs Brielle, in nauwe samenwerking met de lokale erfgoedinstellingen en de scholen.