LKCAtelier: Hoe stimuleer je verbeeldingskracht bij kinderen?
Kan kunstonderwijs de ontwikkeling van de verbeelding bij leerlingen in het primair en speciaal onderwijs stimuleren? En zo ja, hoe? In dit LKCAtelier verkennen we deze vraag, mede op basis van het onderzoek Speciaal Verbeeld.
Die ene leerling die bij de les Beeldend het liefst steeds dezelfde vogel tekent met potlood op papier, of die andere leerling die in al zijn beeldend werk wel een dinosaurus heeft verstopt. Het is vast een bekend beeld, voor jou als onderwijsprofessional. Want het is een veelvoorkomend fenomeen in de klas, het terugvallen op een specifiek onderwerp of een vaste stijl.
Het stimuleren van verbeelding
Theisje van Dorsten en Zoë Zernitz ontdekten in hun onderzoek Speciaal Verbeeld dat kunstonderwijs wel degelijk kan bijdragen aan het stimuleren van de verbeelding van leerlingen. Het helpt hen los te komen van soms hardnekkige patronen. Wat de opbrengsten betekenen voor jouw eigen werkpraktijk, ontdek je in dit LKCAtelier. Waar liggen voor jou kansen, wat verrast je en waar ga jij mee aan de slag?
Het onderzoek Speciaal Verbeeld is uitgevoerd in het speciaal onderwijs, maar de opbrengsten zijn erg relevant om breder te delen. Dit LKCAtelier is dan ook interessant voor alle onderwijsprofessionals werkend in of voor het primair of speciaal onderwijs met interesse in de ontwikkeling van het beeldend vermogen bij kinderen.
Kunstgebouw maakte met Theisje van Dorsten een podcast aflevering over kijken naar kunst: Wat verbeeld jij je?! Beluister de podcast hier.