CJP-data verrijkt dashboard ‘Cultureel Zuid-Holland in kaart’
een gesprek met Jennet Sintenie
Jennet Sintenie werkt bij CJP, waar ze als manager Cultuurkaart voor zo veel mogelijk jongeren de financiële drempel naar kunst en cultuur wil verlagen. Onlangs zijn de data van CJP aan ons online dashboard Cultureel Zuid-Holland in kaart toegevoegd, waardoor voor elke gemeente inzichtelijk is op welke scholen de Cultuurkaart wel of niet wordt gebruikt. We spraken Jennet over de meerwaarde hiervan.
Wat is de Cultuurkaart precies?
“De missie van CJP is om de culturele horizon van jongeren te verbreden en te verdiepen. Dat doen we al 61 jaar met de kortingskaart CJP. Daarnaast voeren we sinds 1999 de cultuurkaartregeling uit in het voortgezet onderwijs. De regeling is in eerste instantie bedacht voor het vak CKV. Met de Cultuurkaart komt een budget per leerling, per jaar beschikbaar, dat een school kan besteden aan kunst en cultuur. En alle leerlingen en docenten die deelnemen aan het project krijgen ook een gratis CJP-pas. Sinds 2022 is de regeling ook uitgebreid naar het MBO. Wij vinden het heel fijn om te zien dat een groot deel van de scholen waarde hecht aan de professionele context en het budget aanvraagt. We hebben namelijk een heel groot bereik; voor 80 procent van de leerlingen in het voortgezet onderwijs is een Cultuurkaart aangevraagd.”
Waarom doen sommige scholen niet mee?
“Dat heeft ermee te maken dat ze zelf ook geld bij moeten leggen denk ik. In eerste instantie financierde het ministerie van OCW het volledige bedrag van de Cultuurkaart. Dat was 15 euro per leerling per jaar. Toen deden alle scholen mee, want het was gratis. Maar in 2010 besloot het eerste kabinet Rutte de Cultuurkaart af te schaffen. Na een jaar viel dat kabinet waarna er weer ruimte voor deze regeling kwam. Het werd toen een matchingsregeling, dus scholen moesten zelf geld bij gaan leggen. Op dit moment legt een school 11 euro in en wij doen daar 5,50 bij. Zo is er meer dan 16 euro per leerling per jaar beschikbaar voor kunst en cultuur. Dat scholen zelf moesten gaan meebetalen, heeft er wel voor gezorgd dat de deelname minder werd.”
Worden scholen die niet meedoen, daar wel voor uitgenodigd of gestimuleerd?
“Dat proberen we ieder jaar weer, maar zouden we nog veel meer willen doen! Omdat wij met een klein team werken, hadden we geen vaste accountmanager die we op pad sturen. Dit jaar hebben we dat dankzij een bijdrage van het Fonds voor Cultuurparticipatie, wel kunnen doen. De deelname van scholen is daardoor van zo’n 76 procent naar 80 procent gestegen. Je ziet dus meteen dat het werkt, als je de tijd hebt om scholen te bezoeken en te vertellen hoe het werkt en wat de voordelen zijn. Daarom willen we hier graag mee verder en zijn we op zoek naar de financiering daarvoor.”
Kunnen gemeenten of beleidsmedewerkers iets doen voor participatie aan de cultuurkaartregeling?
“Dat kan zeker. Op dit moment hebben we met Groningen, Almere, Den Haag en vanaf volgend jaar Hardenberg een gemeentelijke regeling. Die gemeentes storten een bijdrage in het cultuurkaartbudget van de scholen, waardoor dat budget opgehoogd wordt en de scholen sneller geneigd zijn om deel te nemen. Dat dit supergoed werkt, hebben we bijvoorbeeld in Rotterdam gezien. Die stad bleef destijds heel erg achter in deelname, rond de 60 procent. Toen is er 2 jaar achter elkaar zo’n gemeentelijk regeling geweest en nu zitten ze zelfs boven het landelijk gemiddelde. De regeling geeft scholen een zetje om het intern goed te kunnen regelen en draagvlak te creëren. En als het er dan eenmaal is, dan blijft het zo. De deelname van Rotterdam is namelijk stabiel gebleven nadat de regeling er niet meer was. De meerwaarde was bewezen.”
Jullie data zijn opgenomen in het online dashboard Cultureel Zuid-Holland in kaart van Kunstgebouw. Wat is voor CJP de meerwaarde van de kaart?
“Wij maken zelf overzichten op landelijk niveau en het is waardevol om dat weer in de context van de provincie Zuid-Holland te kunnen plaatsen. En om de gemeentes binnen de provincie ten opzichte van elkaar te vergelijken. Met het dashboard is dat heel makkelijk inzichtelijk te maken.”
Heeft het dashboard al voor nieuwe inzichten gezorgd?
“Wij hebben ontzettend veel data, die we heel graag delen met iedereen. We kunnen elke cultuurkaart-euro volgen: zelfs van welke leerling naar welke instelling die gaat. En dus ook bijvoorbeeld naar welke sectoren en disciplines het geld gaat. Onze deelname aan het dashboard is een goede vingeroefening om te zien welke informatie nu echt relevant is om openbaar te maken. Wat is de behoefte en wat is een goede manier om het delen? De deelname aan het dashboard past in ons proces van professionaliseren op het gebied van die data. We willen daarin ook graag meer samenwerken met de instellingen en beleidsmakers, want met die inzichten kunnen we allemaal slimmer werken en beleid maken.”
Meer over CJP en de Cultuurkaart
Naar Cultureel Zuid-Holland in kaart
Tekst: Fay van der Wall
Datum: 6 september 2024