“Inspirerende samenwer­kingen geven culturele projecten vleugels” - Kunstgebouw

“Inspirerende samenwer­kingen geven culturele projecten vleugels”

Interview met Fien Kester en Patrick Tranquille van stichting Trias
Leerling filmt met een ipad een klasgenoot die een zwarte hoed en een zonnebril draagt
Foto: Chris Ador

Trias, centrum voor de kunsten in Rijswijk en Leidschendam-Voorburg, biedt cursussen en workshops aan een zo breed mogelijke doelgroep. Daarnaast gaat het kunsteducatiecentrum met 32 scholen in de regio een langdurige samenwerking aan voor Cultuureducatie met kwaliteit (CMK). Fien Kester en Patrick Tranquille coördineren het cultuuronderwijs bij Trias. “CMK biedt de kans om een hechte relatie op te bouwen met een school.”

Kinderen, jongeren en volwassenen kunnen bij Trias lessen of workshops volgen op het gebied van muziek, dans, theater, musical, beeldend en nieuwe media. Daarnaast sloot de stichting zich in 2013 aan bij CMK met de leerlijnen muziek en theater, waaraan in de loop van tijd beeldende kunst, dans en film zijn toegevoegd. De Bibliotheek aan de Vliet is partner voor de leerlijn lezen en literatuur. Van 2021 tot 2024 doet zeker 80% van de basisscholen in Rijswijk en Leidschendam-Voorburg mee aan CMK. Dit maakt Trias expert op het gebied van cultuuronderwijs in de regio.

Op het gebied van kunst en cultuur heeft Trias een behoorlijk groot aanbod. Wat is hierbij de meerwaarde van CMK?

Fien: “Door middel van CMK leren we de wensen op het gebied van cultuur vanuit het basisonderwijs kennen en bestrijken we een nog breder vlak. Een hechte relatie met een school komt ten goede aan de lessen die we aanbieden. Bij Trias werken we vooral vraaggestuurd: waar ligt de behoefte van de school en welke doelen willen zij zelf behalen? Na een gesprek maken wij een passend aanbod.”

Patrick: “Uit de behoeftes van de school ontstaan ook weer nieuwe leerlijnen. Zo is er een basisschool in Voorburg waar een leraar op eigen initiatief het muziekonderwijs oppakte. Samen met de school bekeken we hoe we hierop een aanvulling konden doen. Hieruit ontstond de leerlijn muziektechnologie, waarbij kinderen leren om digitaal te componeren. Zo zijn we altijd bezig met innoveren en het bedenken van nieuwe dingen. Ook de leerlijn kunst en technologie, waarbij leerlingen het kledingstuk van de toekomst bedenken, is op die manier ontstaan. Ze gaan aan de slag met textiel, rusten het ontwerp uit met sensoren en maken zo het kledingstuk toekomstbestendig.”

Ook nieuw is jullie programma voor filmeducatie, in samenwerking met het International Film Festival Rotterdam (IFFR).

Patrick: “Beeld maakt een groot deel uit van het leven van kinderen, maar film ontbrak nog in onze leerlijnen. We ervaren dat het nuttig is voor jongeren om beelden te kunnen duiden, wat onderdeel is van cultuureducatie. Als feestelijke introductie van film als nieuwe leerlijn heeft Trias in samenwerking met het IFFR de groepen 7 en 8 het filmeducatieprogramma Nieuwe Horizon cadeau gedaan.”

Fien: “In de meer intensieve leerlijn binnen CMK worden er door een door Trias aangedragen afgestudeerde filmmaker één les in het kennismakingsprogramma van het IFFR en zes verdiepingslessen gegeven. Leerlingen gaan daarbij creatief aan de slag met decors bouwen, een script schrijven, filmen en monteren. Ook werken ze met een green screen, waardoor er weer een deel technologie bij komt kijken. We hebben dit programma bij een aantal scholen aangeboden en het is ontzettend goed bevallen. De kinderen waren heel enthousiast.”

Hoe werken jullie samen met Bibliotheek aan de Vliet?

Patrick: “Met de bibliotheek komen we eens in de maand samen om uit te denken welke richting we opgaan met CMK. Hieruit ontstond onlangs de wens om muziek en taal te combineren, waarin we gezamenlijk willen optrekken. Hoe de samenwerking zal gaan weten we nog niet; het is voor het eerst dat we dit doen. Het idee staat nog in de kinderschoenen en we zijn nu vooral aan het uitzoeken hoe de samenwerking eruit moet zien.

Fien: “We zien er naar uit om te ontdekken wat hieruit komt. Samen met culturele instellingen ideeën opdoen en uitwerken en zorgen dat iets vleugels krijgt, dat geeft energie. Het mooie aan CMK is dat je deel uitmaakt van de grote culturele gemeenschap binnen de regio en ontdekt wat er allemaal kan. Met elkaar kun je ervoor zorgen dat cultuur hoger op de agenda van de scholen komt te staan.”

Ook stimuleert Trias deskundigheidsbevordering. Hoe doen jullie dat?

Fien: “Door Trias en de bibliotheek worden verschillende trainingen en workshops voor leerkrachten en teams verzorgd. Daarnaast organiseren we netwerkbijeenkomsten. Zo’n drie keer per jaar houden we zogenaamde ateliers, waarbij een deskundige spreker wordt uitgenodigd. We vragen alle scholen uit de twee gemeentes, dus ook scholen die nog niet meedoen aan CMK. Ook vakdocenten en interne cultuurcoördinatoren zijn welkom.”

Patrick: “De laatste keer kwam wetenschapsjournalist en natuurkundige Mark Mieras vertellen over het kinderbrein en hoe cultuureducatie bijdraagt aan het leerproces bij jonge mensen. De volgende editie praten we met Verolique Jacobse over visieontwikkeling en organiseren we een werksessie waarbij docenten of schooldirecties nadenken over cultuureducatie binnen hun school. De ateliers – die hopelijk snel weer fysiek kunnen plaatsvinden – zijn vooral bedoeld voor verdieping, inspiratie en frisse ideeën voor cultuureducatie.”

Meer weten? Kijk dan op  Stichting Trias en De Bibliotheek aan de Vliet

Lees meer inspirerende verhalen over Cultuureducatie met kwaliteit in Zuid-Holland

Datum: 8 februari 2022
Tekst: Cathelijne Beijn