Terugblik: CmK-bijeenkomst ‘De kracht van graphic novels in leesbevordering’

Op 30 januari doken we in de wereld van graphic novels tijdens de CmK-bijeenkomst in het Huis van het Boek. Hoe kunnen beeld en tekst samen jongeren verleiden tot lezen? En wat maakt graphic novels zo’n krachtig middel binnen cultuureducatie?
Een inspirerende start
De middag begon met een boeiende rondleiding door het museum, gevolgd door een lunch waar ideeën volop werden uitgewisseld. Daarna trapte Rik Spanjers (Universiteit van Amsterdam) af met een lezing over hoe graphic novels niet alleen literatuur en kunst samenbrengen, maar ook een effectief middel zijn om verhalen tot leven te brengen. De veelzijdigheid van het medium – van historische strips tot autobiografische meesterwerken – maakte veel indruk.
Graphic novels: meer dan alleen strips
In de workshop ontdekten we hoe de kracht van graphic novels schuilt in alles tussen en rondom de panelen: van de leegte in de ‘gutter’ die de lezer zelf invult, tot de rol van kleur, perspectief en paginacompositie in het sturen van spanning en emotie. Lettering en beeldtaal werken samen om verhalen niet alleen te vertellen, maar ook tastbaar te maken. Met een hoofd vol nieuwe inzichten en frisse ideeën kijken we terug op een geslaagde middag, waarin duidelijk werd dat graphic novels meer zijn dan strips – ze openen de deur naar verhalen die raken en jongeren op een nieuwe manier laten lezen.
Vakintegratie
Loes Reichenfeld (De Bibliotheek aan de Vliet) gaf een toelichting op de lesbrieven die samen met stichting Trias binnen CmK worden ontwikkeld. Vakintegratie staat hierbij centraal en verbindt verschillende leergebieden om cultuureducatie te versterken.
Over Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK)
In het landelijke programma Cultuureducatie met Kwaliteit werken penvoerders (zoals Kunstgebouw), overheden, scholen en het culturele veld samen aan goede cultuureducatie voor ieder kind door cultuureducatie in het onderwijs te verbeteren. Lees verder over CmK