Cultuur in de klas

Podcast
Logo van de podcast Cultuur in de klas, je ziet een kubistisch vormgegeven leerling achter een tafeltje

Wat word je wijzer van theater, dans, beeldende vorming of muziek op school? Wat vinden leerkrachten hiervan? Wat zegt de wetenschap? En wat vinden kinderen zelf? Marlieke Fris en Annemarie Hogervorst van Kunstgebouw belichten in deze podcast cultuuronderwijs van alle kanten.

Op deze webpagina vind je de afleveringen plus bonusmateriaal in de vorm van filmpjes en publicaties. Heb je vragen? Mail ons: podcast@kunstgebouw.nl

Aflevering 1: kijken naar kunst

Samen met leerlingen van groep 5 bezoeken we in aflevering #1 een theatervoorstelling. Wat hebben deze kinderen eraan om onder schooltijd naar kunst te kijken? Aan het woord komen Joeso Peters en Silas Neuman (PNTheater), Theisje van Dorsten (Rijksuniversiteit Groningen), Petra van der Vlist en leerlingen (Steenvoordeschool in Rijswijk) en Dennis van Nieuwkoop (Pabo Inholland Den Haag).

Aflevering 2: kunst maken

Samen met leerlingen van groep 8 volgen we in aflevering #2 een gastles beeldende kunst. Hoe maak je eigenlijk een kunstles? En hoe geef je die? Aan het woord komen Anton Klein (pabo-docent aan Avans Hogeschool), Maaike Slingerland (vakdocent), Peter Oole en leerlingen (OBS Branding in Brielle) en Fransje Fris (vakdocent).

Twee mannen in donkerblauwe overalls staan in een werkplaats en plaatsen twee poppetjes gemaakt van knijpers voor de borstel van een bezem die een donker bos moet voorstellen
Leerlingen bekijken onderdelen van het decor van de voorstelling Werktuig
Kunstgebouw collega Marlieke Fris neemt interviews af voor de podcast Cultuur in de klas
Kunstgebouw collega Marlieke Fris maakt opnames in de klas voor de podcast "Cultuur in de klas"
Kunstgebouw collega's Annemarie Hogervorst en Marlieke Fris tijdens de opnames van podcast Cultuur in de klas

Bonusmateriaal bij aflevering 1

Bonusmateriaal bij aflevering 2

Hoe kunstonderwijs bijdraagt aan persoonsvorming

Je hebt alle afleveringen van de podcast geluisterd en wilt nog meer weten over cultuuronderwijs op de basisschool? Lees ons boekje Op reis met een wandelende trui. Aan de hand van concrete voorbeelden beschrijven we hoe kunstprojecten bijdragen aan de persoonsvorming van leerlingen. Met behulp van de theorie van Cultuur in de Spiegel en inzichten van onderwijspedagoog Gert Biesta.

Op reis met een wandelende trui

Wil je meer podcasts over cultuur luisteren? Je vindt ze hier op onze inspiratiepagina.