03

28.08.2014
Domein 1: Wat doet de school zelf?
Interview met Elise van der Ende

Een handig hulpmiddel om cultuuronderwijs in te delen zijn de drie domeinen. Domein 1 is wat de school zelf doet. Wij interviewden  Elise van der Ende hierover. Zij is leerkracht groep 5 van Het Spectrum in Delfgauw, Kijk|Kunst-werkgroepvoorzitter en een van de twee ICC’ers van Het Spectrum.

Wat versta je onder cultuuronderwijs 'in huis'?
Onderwijs in kunst en cultuur dat we binnen ons team zelf kunnen ontwikkelen en aanbieden. Per school pakt dat anders uit, dat is het mooie ervan. Samen met mijn collega ben ik hier ICC’er. Wij maken zo goed mogelijk gebruik van wat zij kan, wat ik kan en wat onze andere collega’s aan mogelijkheden hebben. We combineren dat tot een lesaanbod waar onze leerlingen echt plezier aan hebben.

Kun je een aantal voorbeelden noemen bij jullie op school?
Mijn collega is docent handvaardigheid. Dat is van grote waarde. Dankzij haar hebben we hier op school niet zomaar tekenles, maar een doorlopende leerlijn die ervoor zorgt dat onze kinderen van groep 1 tot en met 8 leren werken met alle denkbare technieken en materialen, volgens een systeem. Het begint bij eenvoudig tekenen met grijs potlood en het eindigt met aquarelkrijt en plakkaatverf. We houden netjes bij wat in welke klas aan bod is geweest en hoe het uitpakte. Zo bewaken we die leerlijn. Voor muziek willen we iets vergelijkbaars samenstellen. We verzamelen per groep geschikte liedjes en willen zo een oeuvre en een leerlijn opbouwen. Door alles vast te leggen kan elke leerkracht ermee werken, ook wie zelf geen groot teken- of zangtalent is. En wie echt niet uit de voeten kan met een les, kan voor dat uurtje ruilen met een collega die het wel kan. Dat werkt ook heel fijn.

Waarin zit voor jou de meerwaarde van domein 1?
Met onze aanpak stimuleren we het creatieve vermogen van elke leerling optimaal. Wij proberen als leerkracht zo weinig mogelijk voorbeeldwerkjes te maken die de kinderen vervolgens zo goed mogelijk moeten namaken. Nee, wij bieden ze technieken aan en zorgen dat er materiaal voorhanden is. Papier, karton, linoleum om te gutsen, wasco, pastelkrijt, houtskool, wij zorgen dat het er is. Na een goede uitleg krijgen de kinderen de vrijheid om met de techniek aan de slag te gaan. Ze weten altijd waar ze aan het eind van de opdracht op beoordeeld worden. Die vrijheid is altijd even wennen voor ze. ‘Mag ik zelf weten wat ik ermee doe…?’ Ja, dat is dus precies de bedoeling. Dat het ene kind meer talent heeft dan het andere, blijft. Maar je ziet het in de exposities op onze gangen terug: onze kinderen voelen zich vrij in hun creatieve uitingen en maken de mooiste dingen.

Meerwaarden van het 'in huis' programma:

  • vertrouwd
  • het kind optimaal volgen
  • flexibel, inspelen op actualiteit
  • kleine stappen, oefenen
  • de verbinding maken tussen ervaringen, de verbinding maken met de eigen leefwereld
  • samenhang tussen activiteiten en vakken creëren
  • werken aan bredere onderwijsdoelen
  • ruimte voor het creatief proces
  • de mogelijkheden van het eigen team benutten  

Interview met Blondi van der Woude over domein 2
Interview met Gert-Jan Riem over domein 3